variante

[va-riàn-te]
In sintesi
ogni diversa forma di un termine, di un'espressione; ogni modifica apportata ad un testo dall'autore
← propr. part. pres. di variare.

A
s.f.

1
Modificazione nell'aspetto, nella forma di qualcosa che resta tuttavia immutato nella sostanza: lo spettacolo sarà ripetuto domani senza nessuna v.; il disegno è ripetuto lungo la parete con diverse varianti
2
ARCH, URBAN Modificazione apportata al progetto originale: la v. al piano regolatore, al progetto di ristrutturazione
3
LING Ciascuna delle diverse forme con cui può presentarsi uno stesso vocabolo || Variante fonematica, ognuna delle articolazioni diverse di uno stesso fonema, dovute alla posizione del fonema stesso o alle caratteristiche di pronuncia del parlante || Variante grafica, in cui la differenza tra le varie forme è puramente grafica
4
FILOL Nella critica testuale, ciascuna delle diverse lezioni con cui parole o intere frasi appaiono in diversi esemplari a stampa o manoscritti di una medesima opera || Variante d'amanuense, apportata dall'amanuense all'atto della copiatura dell'originale o di un altro codice || Variante d'autore, apportata dall'autore stesso dell'opera in occasione di riproduzione o ristampa || Variante grafica, limitata alla pura grafia del vocabolo || Variante di tradizione, attribuibile a interventi dell'amanuense o dello stampatore
5
SPORT Tratto di percorso diverso da quello stabilito in origine

B
s.m.

BIOL Ciascuno degli individui che presenta caratteristiche differenti rispetto a quelle normali della specie

Citazioni
fezels amics, per ver encusera amor. Rex Navarre: De fin ‘amor si vient sen et bonté.  Dominus  Guido  Guinizelli:  Nè  fe  ‘amor  prima  che  gentil  core,  nè gentil [cor], prima che amor, natura. Quare autem tripharie principali[ter] variatum sit, investigemus, et quare quelibet istarum variationum in se ipsa varietur, puta dextre Ytalie locutio ab ea que est sinistre, nam aliter Paduani, et aliter Pisani locuntur; et quare vicinius habitantes adhuc discrepant in loquendo, ut Mediolanenses et Veronenses, Romani et Florentini, nec non convenientes in eodem genere gentis, ut Neapolitani et Caetani, Ravennates et  Faventini;  et  quod  mirabilius  est,  sub  eadem  civilitate  morantes,  ut Bononienses Burgi sancti Felicis et Bononienses Strate Maioris. Hee omnes differentie atque sermonum varietates quid accidant, una eademque ratione patebit.  Dicimus  ergo  quod  nullus  effectus  superat  suam  causam,  in quantum effectus est quia nichil potest efficere quod non est. Cum igitur omnis nostra loquela (preter illam homini primo concreatam a Deo) sit a nostro beneplacito reparata post confusionem illam, que nil fuit aliud quam prioris oblivio, et homo sit instabilissimum atque variabilissimum animal, nec durabilis nec continua esse potest, sed sicut alia que nostra sunt, puta mores et habitus, per locorum temporumque distantias variari oportet. Nec dubitandum  reor  modo  in  eo  quod  diximus  ‘temporum’,  sed  potius opinamur tenendum; nam si alia nostra opera perscrutemur, multo magis discrepare  videmur:  a  vetustissimis  concivibus  nostris  quam  u  coetaneis perlonginquis. Quapropter audacter testamur quod, si vetustissimi Papienses nunc  resurgerent,  sermone  vario  vel  diverso  cum  modernis  Papiensibus loquerentur.  Nec  aliter  mirum  videatur  quod  dicimus,  quam  percipere iuvenem  exoletum  quem  exolescere  non  videmus;  nam  que  paulatim moventur,  minime  perpenduntur  a  nobis;  et  quanto  longiora  tempora variatio rei ad perpendi requirit, tanto rem illam stabiliorem putamus. Non etenim ammiramur, si extimationes hominum qui parum distant a brutis, putant  eandem  civitatem  sub  invariabili  semper  civicasse  sermone,  cum sermonis variatio civitatis eiusdem non sine longissima temporum successione paulatim contingat, et hominum vita sit etiam ipsa sua natura brevissima. Si ergo per eandem gentem sermo variatur, ut dictum est, successive per  tempora,  nec  stare  ullo  modo  potest,  necesse  est  ut  disiunctim abmotimque morantibus varie varietur, ceu varie variantur mores et habitus, qui  nec  natura  nec  consortio  confirmantur,  sed  humanis  beneplacitis localique  congruitate  nascuntur.  Hinc  moti  sunt  inventores  gramatice
De vulgari eloquentia di Dante Alighieri